Nettiajanvaraus vapauttaa työmäärääsi ja tuo reaaliaikaisuuden ajanvaraukseen. Joskus voi käydä niin hullusti, etteivät asiakkaasi tajua hyödyntää kätevää nettiajanvarausta. Miten toimia, jos asiakkaasi eivät käytä netissä olevaa ajanvarauspalveluasi?
Vakiintuneessa liiketoiminnassa suuri osa asiakkkaistasi on vakioasiakkaitasi. Heillä on usein vakiintunut käytäntö ajanvarauksen suhteen: uusi aika varataan käynnin yhteydessä, varaus tehdään puhelimitse tai sähköpostilla sopien, asiakas piipahtaa käymään varatakseen ajan tai asiakas kyselee vapaita aikoja sosiaalisen median (esim. Facebook) kanavassasi. He toimivan näin, koska ovat aina ennenkin toimineet, eivätkä he näe toimintatavassaan mitään vikaa. Nämä vakiintuneet asiakkaat tarvitsevat sysäyksen siirtyäkseen nettiajanvarauksesi käyttäjiksi. Kun saat vakioasiakkaasi siirtymään nettiajanvaraukseen, säästät aikasi erinomaisten asiakaskokemuksien toteuttamiseen ajanvarausten vastaanottamisen sijaan.
Keskimäärin yli 90 % nettiajanvarausta kokeilleista kuluttajista, käyttää sitä jatkossakin. Tämän vuoksi tärkeintä on saada vakiintunut asiakasta kokeilemaan nettiajanvaraustasi.
Yli 90 % nettiajanvarausta kokeilleista, valitsee sen seuraavalla kerrallakin
Parhaiten saat nykyasiakkaasi kokeilemaan nettiajanvaraustasi, tarjoamalla hänelle "nettiajanvaraajan porkkanan". Etu voi olla:
Muista myös kertoa asiakkaallesi nettiajanvarauksen muista hyödyistä: vapaiden aikojen ja peruutusaikojen reaaliaikainen tarkastelumahdollisuus, kirjallinen varausvahvistus sähköpostiin, asiakkaan mahdollisuus itsenäisesti muuttaa tai perua varaustaan, varausmuistutukset sekä sähköinen maksumahdollisuus.
Nettiajanvaraus saatetaan mieltää vaikeaksi tai pelottavaksi. Usein siksi, että täytettäviä kenttiä on liian paljon tai arkaluontoista tietoa (esim. sosiaaliturvatunnus) tulee kertoa jo varauslomakkeella.
Muista, että nettiajanvarauksen tarkoitus on ennen kaikkea saada asiakas tekemään varauksensa sinulle - ei kilpailijalle. Nettiajanvarauksen tulee olla helpoin mahdollinen polku asiakkaallesi. Kysy asiakkaaltasi vain nimi ja sähköposti varauksen yhteydessä ja pyydä lisätiedot myöhemmin. Hyvä idea on täydentää ja pyytää lisätietoja asiakkaalta vasta varauksen jälkeen tai hoidon alussa.
Nettiajanvarauksen tulee olla helpoin mahdollinen polku
Muista lisäksi, että asiakkaasi ei välttämättä tiedä vielä varausvaiheessa, mikä palvelu hänen kannattaisi valita (esim. hieronta vai urheiluhieronta). Jos siis mahdollista, tarjoa mahdollisimman vähän ja mahdollisimman yksinkertaisia palveluita varattaviksi. Voit esimerkiksi yhdistää samankestoiset palvelut yhden otsikon alle, esimerkiksi "Hieronta tai Urheiluhieronta 60 min".
Kerro nettiajanvarauksestasi aktiivisesti ja saat enemmän varauksia netin kautta. Tiedota sosiaalisen median kanavissasi, että olet nyt avannut kesän palveluajat varattavaksi nettiin. Ohjaa asiakkaitasi - tarvittaessa kädestä pitäen - tekemään seuraava varauksensa netin kautta ja tarjoa tähän houkutteleva etu.
Lopuksi, muuta kaikki markkinoinnissasi olevat kehotukset (esim. Ota yhteyttä, Soita, Lähetä viesti tms.) ohjaamaan asiakas nettiajanvaraukseesi. Yksinkertaisimmillaan tämä onnistuu lisäämällä sähköpostisi allekirjoitukseen nettiajanvarausosoitteesi kaikkein ylimmäksi. Muista myös printtimainokset ja käyntikortit: Suora osoite nettiajanvaraukseesi esille!ajanvaraus saatetaan