Ajanvaraus netissä näyttää asiakkaalle vapaat ajat ja tarjoaa helpon ajanvarausmahdollisuuden sähköisesti. Yrittäjälle nettiajanvaraus näyttäytyy sähköisenä paperikalenterina, joka täyttyy itsestään ja ottaa vastaan varauksia ympäri vuorokauden.
Nettiajanvaraus toimii täsmälleen, kuten olet määritellyt toimivaksi. Ajanvaraus voi olla rajoitettu tiettyihin kellonaikoihin ja palveluihin, varausten väliin voidaan asettaa automaattiset tauot ja siivousajat sekä kalenteri voidaan kytkeä hakemaan omat menosi henkilökohtaisesta kalenteristasi (esim. Google-kalenteri).
Tärkeintä on tiedostaa, että nettiajanvarauskalenteri ei tee mitään "ilman lupaasi".
Vaikka erilaisia sähköisiä ajanvarausratkaisuja löytyy maailmalta useita, niiden perusperiaate on kaikilla sama: Automatisoida ajanvaraus, tarjota asiakkaalle ketterämpi ostopolku ja helpottaa työntekijän työtä. Ajanvarausjärjestelmien ominaisuudet voivat vaihdella ja toimintalogiikassa olla hienoisia eroavaisuuksia. Tässä artikkelissa eritellyt toiminnot koskevat suurinta osaa ja kaikki eritellyt toiminnot löytyvät Vello-ajanvarauksesta.
Ensimmäinen askel nettiajanvarauksessa on sopivan ajanvarauspalvelun valinta ja sen (esimerkiksi Vellon) käyttöönotto. Nettiajanvaraustilin voit avata itsenäisesti ja saat sen käyttöösi heti.
Aluksi lisää nettiajanvaraukseen tarjoamasi palvelut (esimerkiksi hiustenleikkuu, värjäys ja permanentti). Palveluille asetat niiden kestot eli kuinka paljon aikaa palvelun suorittamiseen menee, esim. hiustenleikkuu 30min. Seuraavaksi voit määrittää, milloin olet töissä tai mihin ajankohtiin haluat ottaa vastaan varauksia.
Eri asetuksia voit viilata itselle sopivaksi ja voit halutesssi liittää ajanvarauskalenterin omille kotisivuillesi. Nykyaikaisen nettiajanvarauksen saat käyttöösi keskimäärin alle puolessa tunnissa.
Kun olet tehnyt ajanvarauspalvelun alkuasetukset ja avannut varattavat ajat, sähköinen ajanvaraus voi alkaa.
Ajanvarauksen toiminta asiakkaan näkökulmasta
1) Asiakas valitsee haluamansa palvelun (esim. hiustenleikkaus)
2) Ajanvarausjärjestelmä näyttää asiakkaalle ajankohdat, jolloin kalenterissa on tilaa valitulle palvelulle
3) Asiakas valitsee itselleen parhaiten sopivan ajan ja vahvistaa varauksen
Ajanvarauksen toiminta työntekijän näkökulmasta
1) Työntekijä näkee kalenteristaan hänelle tehdyt varaukset ja voi lisätä uusia varauksia kalenteriin vapaasti
2) Tehdyt varaukset poistuvat automaattisesti asiakasnäkymästä. Peruutetut ajat tulevat vastaavasti automaattisesti näkyviin asiakasnäkymään.
3) Ajanvarausjärjestelmä voi tiedottaa työntekijää uusista varauksista, peruutuksista ja varauspalveluun tulleista viesteistä
4) Työntekijällä on mahdollisuus muuttaa ja siirtää varauksia kalenterissa vapaasti
5) Jos työntekijä on yhdistänyt "kotikalenterinsa" ajanvaraukseen, omat menot näkyvät varauskalenterissa, eikä näille ajankohdille asiakas voi tehdä ajanvarausta
Nettiajanvarauksen toiminta on kaiken kaikkiaan hyvin yksinkertaista ja mikä tärkeintä, turvallista. Varaukset tai muiden asiakkaiden tiedot eivät koskaan näy ulkopuolisille henkilöille. Tarvittaessa nettiajanvarausjärjestelmä voi toimia myös laajempana toiminnanohjausjärjestelmänä, joka hallinnoi kymmenien työntekijöiden ajanvarauksia, yhteisiä tiloja ja rahansiirtoja täysin automaattisesti.