Skip to content

Kuinka paljon nettiajanvaraus maksaa?

Ajanvaraus netissä tuottaa yrittäjälle todennäköisesti enemmän, kuin mitä se maksaa. Usein nettiajanvarauksen hinta määräytyy yrityksen koon ja työntekijöiden määrän mukaan. Kun otetaan huomioon nettiajanvarauksen hyödyt, on se edullisempi vaihtoehto yritykselle verrattuna paperikalenteriin.

 
 

Ilmainen tai muutamia kymppejä kuussa 

Nykyaikaisen nettiajanvarausjärjestelmän saa käyttöönsä parhaimmillaan ilmaiseksi tai muutaman kympin kuukausimaksulla. Aiemmin myynnissä olleet tuhansien eurojen könttähintaan hinnoitellut järjestelmät ovat jääneet käytännössä julkisen sektorin organisaatioiden rasitteeksi, eikä menestyvän pienyrittäjän tarvitse maksaa mansikoita toimivasta nettiajanvarauksesta.

Hinnoittelu on usein skaalautuva: iso yritys maksaa nettiajanvarauksesta enemmän, kuin pienempi yritys. Hinnoitteluperusteet vaihtelevat, mutta lähtökohtaisesti kaikki sähköiset ajanvarauspalvelut hinnoittelevat palvelunsa käyttölaajuuden mukaan (varauskalentereiden määrä, työntekijöiden määrä, ominaisuuksien määrä, ajanvarausten määrä jne). Kiinteähintainen ajanvarauspalvelu onkin kasvavalle yritykselle parempi vaihtoehto, kuin esimerkiksi varausmääriin sidottu hinnoittelu.

 

Nettiajanvaraus tuottaa enemmän, kuin maksaa

Liian usein yritykset tarkastelevat ajanvarauspalveluiden kustannuksia. Kustannusta ei osata ajatella investointina, joka tuottaa yritykselle enemmän rahaa, kuin mitä kustannuksen suuruus on. Lähes aina totuus on kuitenkin se, että 10 euroa kuussa maksava nettiajanvarausjärjestelmä voi tuoda yritykselle jopa 500 euroa enemmän myyntiä kuukaudessa.

Nettiajanvarausjärjestelmä tulisikin ajatella sähköisenä, ympäri vuorokauden päivystävänä työntekijänä, joka "tahkoo" yritykselle myyntiä yrittäjän puolesta.

Nettiajanvarauspalvelut tarjoavat hintaansa nähden paljon sellaista, jota yritys ei saa käyttämällä puhelinta tai sähköpostiä ajanvarauskanavana: parempi näkyvyys ja hakukonelöydettävyys netissä, ympäri vuorokauden päivystävä ajanvarauspalvelu, peruutusaikojen automaattinen uudelleenmyynti sekä asiakaskokemuksen parantaminen sujuvan ajanvarauksen myötä.

 

Onko ilmaisessa nettiajanvarauksessa aina jokin koira haudattuna?

Ilmaisia ajanvarausjärjestelmiä löytyy maailmalta muutamia ja Suomesta ainakin yksi, Vello. Ilmaisuus herättää usein epäilyksiä ja kysymyksen, mikä koira ilmaisuuden taakse on haudattuna.

Vellossa ilmaisuuden takana on puhdas hyvä tahto: mahdollistaa yhä useammalle aloittavalle yritykselle ponnahtava lähtö kannattavaan liiketoimintaan. Ilmaisuudella on Vellossa(kin) rajoituksensa, eikä tästä pääse hyötymään, kuin aivan pienimmät yritykset (korkeintaan yhden työntekijän ja 50 asiakkaan yritykset).

Joni Kouvo- Vellossa näemme, että jokainen yritys on joskus pieni ja aloittava yritys. Tarjoamalla alkuvaiheen yrityksille Vellon ilmaiseksi uskomme, että yritykset voivat kasvaa paremmin ja sitä kautta myöhemmin ottaa Vellon maksullisia ominaisuuksia käyttöönsä. Toki Vellossakin hyödymme siitä, että mahdollisimman moni yritys käyttää Velloa ja näin saamme arvokasta näkyvyyttä kumppaniasiakkaidemme kautta, Vellon perustajäsen Joni Kouvo kertoo.

Mitkä sitten ovat ne suurimmat sudenkuopat ilmaisissa ajanvarauspalveluissa? Kansainväliset palveluntarjoajat rahoittavat ilmaispalvelunsa usein pakollisilla mainoksilla. Toiset taas velvoittavat, että yrittäjä luovuttaa omat asiakastietonsa palveluntarjoajan käyttöön ilmaisuutta vastaan.

- Vellossa emme näytä yhtään pakollista mainosta, emmekä kerää (tai edes pääse keräämään) yrittäjäasiakkaidemme omia asiakastietoja, Joni Kouvo huomauttaa.

 

Muista huomioida myös piilokustannukset nettiajanvarauksessa

Sähköistä ajanvarausjärjestelmää harkitsevan on hyvä pohtia, paljonko kustannuksia yritykselle syntyy nykyisellä ajanvaraussysteemillä. Omalle työlle kannattaa antaa realistinen hinta ja laskea tämä mukaan piilokustannuksiin. Alla oleva vertailu toimii hyvänä pohjana, johon voi sijoittaa omat lukunsa realistisen vertailun tekemiseksi.

Ajanvaraus paperikalenterilla, puhelimella ja sähköpostein

Mikä maksaa?

- Paperikalenteri
- Ajanvarausten manuaalinen hallinnointi, 1h / päivä
- Tyhjäksi jäävä peruutusika, 1kpl / kuukausi
- Asiakas unohtaa varauksensa, 1kpl / kuukausi
- Asiakas varasi ajan helpommin kilpailijalta
- Maksettu mainonta netissä
- Ostettu jälkimarkkinointipostitus
- Henkilökohtainen asiakaspalvelu

Hinta yritykselle

- Kustannus 8 euroa / vuosi
- Kustannus 40 euroa / päivä
- Kustannus 50 euroa / kuukausi
- Kustannus 50 euroa / kuukausi
- Kustannus 50 euroa / menetetty asiakas
- Kustannus 100 euroa / kuukausi
- Kustannus 10 euroa / kuukausi
- Asiakastyytyväisyys 100%

____________________________
Kustannus vähintään 10 520 euroa vuodessa

Nettiajanvaraus

Mikä maksaa?

- Nettiajanvarauspalvelu
- Alkumäärittelyt nettiajanvarauspalveluun, 1h
- Aikojen avaaminen nettiin, 15 min / kuukausi
- Ajanvarausten automaattinen hallinnointi
- Automaattisesti myydyt peruutusajat
- Ei unohtuneita varauksia
- Asiakas ei mennyt kilpailijalle
- Ilmainen mainonta nettiajanvarauspalvelun kautta
- Automaattinen ja ilmainen jälkimarkkinointi

Hinta yritykselle

- Kustannus 10 euroa / kuukausi
- Kustannus 40 euroa / nettiajanvarauspalvelu
- Kustannus 10 euroa / kuukausi
- Säästö 40 euroa / päivä
- Säästö 50 euroa / kuukausi
- Säästö 50 euroa / kuukausi
- Säästö 50 euroa / säilytetty asiakkuus
- Kustannus 0 euroa / kuukausi
- Kustannus 0 euroa / kuukausi

____________________________
Tuotto vähintään 8 920 euroa vuodessa

 

Katson Vellon hinnoittelu    Avaa sähköinen ajanvaraus