Älä tee näitä virheitä nettiajanvarauksen kanssa - 5 yleisintä virhettä
Nettiajanvarauksen avaamisen jälkeen yrittäjän elämä on ruusuilla tanssimista, vai onko? Sähköistetty ajanvaraus voi tuoda mukanaan stressiä ja uusia murheita, mikäli yrittäjä kompastuu heti alkuun yleisimpiin sudenkuoppiin. Lue, miten voit välttää viisi yleisintä nettiajanvaraukseen liittyvää virhettä ja rokkaat nettiajanvarauksen kanssa kuin yllä olevassa kuvassa.
Nettiajanvaraus ei poista myynninedistämisen tarvetta
Älä istu jalat pöydällä ja odota, että asiakkaat löytävät sinut. Nettiajanvaraus on verrattavissa kivijalkamyymälään, verkkokauppaan tai vaikkapa Facebook-sivuihisi: sitä koskevat samat lainalaisuudet, kuin perinteistäkin tuotteiden ja palveluiden myyntiä. Miten moni eksyy myymälään, jos ei tiedä missä se sijaitsee?Miten moni eksyy myymälään, jos ei tiedä missä se sijaitsee?Miten moni eksyy myymälään, jos ei tiedä missä se sijaitsee?vMiten moni eksyy myymälääsi, jos et ole kertonut kenellekään sen sijaintia? Myynninedistämistoimenpiteet, markkinointi ja tiedottaminen auttavat kasvattamaan varaustesi määrää.
Ideana sähköisen ajanvarauksen avaaminen on usein erinomainen. Jos et kuitenkaan tiedä, saatko sitä kautta varauksia, voi nettiajanvaraus kääntyä pettymykseksi. Kysy ensimmäisenä itseltäsi, varaisitko sinä kuluttajana kotisivujesi kautta ajan? Varaisitko sinä hieronta-ajan sähköisesti? Todennäköisesti kyllä ja vieläpä mielelläsi. Sen sijaan kahvilakäyntiä tai spontaania lounashetkeä varten et ehkä alkaisi varata aikaa, ellei ajanvaraus tarjoaisi sinulle jotakin erityistä etua (esimerkiksi mahdollisuus päästä istumaan kaupungin parhaaseen pöytään).
Ota talteen viiden kohdan muistilistamme, jonka neuvoja noudattamalla nettiajanvarauksesi menestyy!
Vältä nämä viisi virhettä nettiajanvarauksessa
Virheiden välttämiseen on yksinkertainen tie: testaa, markkinoi ja anna jokin porkkana.
- Testaaminen jäi tekemättä. Kun ajanvarauksesi asetukset ovat kunnossa, älä unohda kirjautua ulos ja testata ajanvaraustasi "asiakkaan silmin". Liian usein yrittäjä huomaa vasta viikkoja myöhemmin, että ajanvarauskalenteri unohtui julkaista, varattavat ajat jäivät avaamatta tai yrityksen yhteystiedot lisäämättä. Koska testaaminen jäi tekemättä, saatoit menettää parissa viikossa kymmeniä uusia asiakkaita.
- Et kertonut uudesta nettiajanvarauksestasi. Perustaisitko sinä kivijalkamyymälän tai verkkokaupan, mutta et kertoisi siitä kenellekään? Tuskin. Asiakkaasi saattavat löytää nettiajanvarauksesi myös sattumalta, mutta paras keino saada heidät varaamaan aikansa sähköisesti, on kertoa asiakkaillesi siitä. Älä siis unohda markkinoida nettiajanvaraustasi, kuten markkinoit yrityksesi palveluitakin!
- Asiakkaalta puuttui syy kokeilla nettiajanvaraustasi. Tutkimusten mukaan, ensimmäinen nettiajanvarauskerta pelottaa kuluttajia eniten. Kun asiakas on saatu kokeilemaan nettiajanvaraustasi ensimmäisen kerran, yli 90% näistä tekee jatkossakin varauksensa sähköisesti. Älä siis unohda nettivaraajan etukampanjaa: Tarjoa asiakkaillesi "nettivaraajan etu", jonka asiakkaasi voi lunastaa tekemällä varauksensa sähköisesti (esimerkiksi tuotepaketti alennushintaan).
- Ei mitään varattavaa. Tyhjä ajanvarauskalenteri karkottaa asiakkaasi kilpailijan syliin. Ajanvarauskirjassasi tulee olla vapaita aikoja saatavilla kaiken aikaa, sillä sähköisessä ajanvarauksessa sinulla ei ole mahdollisuutta sitouttaa asiakasta puhelahjoillasi. Avaa siis mieluummin liian paljon aikoja varattavaksi, kuin liian vähän. Varausten siirtäminen on sinulle parempi vaihtoehto, kuin kilpailijalle valuvat asiakkaat.
poistuvat käytännössä kokonaanpoistuvat käytännössä kokonaan - Teit varaamisen liian vaikeaksi ja peruuttamisen liian helpoksi. Haluatko kerätä asiakkaastasi esitiedot jo ajanvarausvaiheessa ja helpottaa omaa työtäsi? Älä! Jokainen lisäkenttä ajanvarausikkunassa vähentää asiakkaan todennäköisyyttä varata aika jopa 80%. Tee varaaminen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi, ja pyydä asiakkaalta mahdollisimman vähän tietoa varausvaiheessa. Toimi peruutusten kanssa kuitenkin päinvastoin, äläkä salli asiakkaalle esimerkiksi täyttä rahanpalautusta, jos asiakkaasi peruu varaamansa ajan liian heppoisin perustein.