Yhdeksän ajanvarauksen trendiä vuonna 2022
Sähköinen ajanvaraus ottaa Suomessa valtavia harppauksia eteenpäin. Vuonna 2020 sähköinen ajanvaraus otettiin koronapandemien vuoksi käyttöön täysin uusilla aloilla, joissa sitä ei aiemmin oltu käytetty. Tästä hyvänä esimerkkinä on museot. Vuonna 2021 varaustrendit palautuivat pikkuhiljaa ennalleen vastaamaan aikaa ennen pandemiaa. Artikkelimme valottaa, millaisia trendejä sähköisessä ajanvarauksessa on havaittavissa vuonna 2022. Kurkkaa kanssamme tulevaisuuteen ja selvitä mitä ajanvarauksessa tapahtuu ensi vuonna.
1. Ajanvaraus keskittyy yhä enemmän markkina-alustoille
Ajanvarauskalenteri on perinteisesti liitetty palveluntarjoajan omille kotisivuille, josta kuluttaja varaa ajan haluamalleen ajankohdalle. Nyt tämän perinteisen ajanvarauskanavan lisäksi trendiksi ovat nousseet markkina-alustat, jotka kokoavat samalla alalla toimivien varauskalenterit kootusti yhden sivuston alle.
Kuluttajien näkökulmasta markkina-alustat tarjoavat ketterän keinon sopivan palveluntarjoajan löytämiseksi ja eri toimijoiden vertailu on helpompaa. Markkina-alustat voivat auttaa kuluttajaa löytämään parhaan palvelun sijainnin, hinnan, tähtiluokituksen tai vaikkapa seuraavan vapaan ajan perusteella. Tunnettuja esimerkkejä eri alojen markkina-alustoista ovat mm. Ebookers (matkailu), Vello (hyvinvointi) ja Wolt (ruokailu).
Vuonna 2022 markkina-alustat tuovat yrityksille ja palveluntarjoajille entistä suuremman osuuden niiden vuosittaisesta myynnistä sekä asiakaskasvusta.
2. Patoutunut kysyntä näkyy varausmäärissä
Vuonna 2022 varausmäärät palautuvat koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Sähköisesti tehtyjen varausten määrä nousee entisestään ja niiden määrä ylittää reippaasti edellisten vuosien varausmäärät. Suurella osalla palvelualojen yrittäjistä kokonaisvarausmäärät jopa kasvavat patoutuneen kysynnän vuoksi. Varovaiset kuluttajat uskaltautuvat pois piiloistaan nauttimaan palveluista entiseen tapaan.
Kesä 2022 tulee olemaan mielenkiintoinen: matkustajamäärät kasvavat räjähdysmäisesti ja tämä voi vaikuttaa positiivisesti turistien ja sisämaan matkailijoiden varausmäärien osalta.
3. Ennakkomaksujen suosio yleistyy entisestään
Koronapandemian aikakausi nosti varausten ennakkomaksumahdollisuuden yhdeksi sähköisen ajanvarauksen tärkeimmistä ominaisuuksista. Yrittäjät haluavat varmistaa asiakkaan saapumisen paikalle ja toisaalta poistaa asiakkaalta ikävältä tuntuvan maksuvaiheen hoidon jälkeen. Kuluttajat ovat tottuneet maksun suorittamiseen varauksen yhteydessä.
" Tyttäreni voi nyt hoitaa kauneuteensa ja hyvinvointiinsa liittyvät asioinnit itsenäisesti ilman, että hänen tarvitsee kantaa rahaa mukanaan. Vanhempana voin varata ja maksaa tyttäreni käynnit etukäteen kotisohvalta, kommentoi Velloa käyttävä perheenisä Helsingistä."
Nämä kuusi trendiä ovat pinnalla vuonna 2022:
1. Kuluttajat varaavat lähempänä ajankohtaa. Epävarmuus säilyy vielä vuonna 2022 asiakkaiden takaraivoissa ja aikoja varataan vuonna 2022 lyhyemmällä varoitusajalla.
2. In and Out -toimintatapa yleistyy. Yritykset ohjeistavat kuluttajia saapumaan samaan aikaan, kun varaus alkaa. Näin vältytään siltä, etteivät peräkkäiset asiakkaat suotta kohtaa toisiaan samassa tilassa.
3. Automaattisia valmistelu- ja viimeistelyaikoja hyödynnetään enemmän. Tilojen siivoukseen ja desifiointiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja tälle halutaan varata kalenterista riittävästi aikaa.
4. Yrittäjän omaan hyvinvointiin kiinnitetään enemmän huomiota. Raskaiden ja ylipitkien päivien sijaan yrittäjät palkkaavat vuonna 2022 enemmän osaavia työntekijöitä jakamaan työtaakkaa. Koronapandemien vuoksi moni pienyrittäjä onkin päättänyt lopettaa liiketoimintansa ja siirtyä palkkatöihin toisen yrittäjän yritykseen, joten työvoimaa on nyt saatavilla hyvin.
5. Vuosina 2020-2021 kehitettiin ennätysmäärä uusia, etäyhteydellä tarjottavia palveluita. Etäpalvelut jatkavat yleistymistään vuonna 2022 ja varsinkin terveydenhuollon puolella tämä näyttää muodostuvan pysyväksi trendiksi (esim. etävastaanotot fysioterapiaan ja psykoterapiaan).
6. Aineettomat lahjat korostuvat ja lahjakortit sähköistyvät. Lahjakortteja myymällä yritykset turvaavat kassavirtansa ja tarjoavat asiakkailleen mainion ja helpon lahjaidean.