5 tapaa varmistaa, että asiakas tulee paikalle
Tiedäthän tunteen, kun päivän ensimmäistä asiakasta ei kuulu, eikä näy? Soitat asiakkaan perään, mutta asiakkaasi ei vastaa. Huomaat pian, että asiakkaasi on jättänyt saapumatta ja olisitkin itse voinut nukkua pidempään. Voi rähmä, olisihan päivän voinut aloittaa paremminkin.
Miten varmistat, että asiakkaasi varmasti saapuu paikalle? Lue viisi vinkkiämme.
Viisi keinoa varmistaa, että asiakkaasi saapuu paikalle
Voit sitouttaa asiakkaasi saapumaan paikan päälle automaation, porkkanan ja kepin avulla. Liiketoimintasi kannalta on tärkeintä, että sitouttamiskeinosi eivät pelota asiakasta pois, mutta ne ovat kuitenkin riittävän tehokkaita asiakkaan unohdusten välttämiseksi.
Kokosimme sinulla viisi keinoa, joilla voit varmistaa asiakkaasi saapumisen paikanpäälle:
-
Määrittele ennakko- tai varausmaksu
Kun asiakkaasi maksaa palvelun varauksensa yhteydessä, asiakas on sitoutuneempi saapumaan paikalle, kuin ilman etukäteismaksua. Jos asiakas ei siitä huolimatta saavu paikalle, yrityksellesi ei synny rahallista luottotappiota lainkaan.
Voit vaihtoehtoisesti määritellä palveluillesi varausmaksun (esimerkiksi. 5 euroa), joka maksetaan varauksen yhteydessä. Pieni varausmaksu ei pelota potentiaalista asiakasta pois, mutta se karsii vilpilliset asiakkaat pois. -
Ota käyttöön automaattiset muistutukset
Automaattiset varausmuistutukset muistuttavat asiakastasi tekstiviestillä tai sähköpostilla lähestyvästä varausajankohdasta. Kun muistutus lähetetään asiakkaallesi automaattisesti, se ei työllistä sinua lainkaan.
Tekstiviesti tavoittaa asiakkaan ja viesti luetaan yli 90 % tapauksista. Jos siis aiemmin kymmenen asiakastasi unohti saapua paikalle, tekstiviestimuistutusten käyttöönoton jälkeen vastaava määrä on enää yksi asiakas. -
Estä no-show-asiakkaiden itsenäinen ajanvaraus
Kaikki asiakkaat eivät ole yrityksesi näkökulmasta arvokkaita asiakkaita. Saapumatta jättänyt asiakas maksaa yrityksellesi varauksen pituudesta riippuen jopa 500 euroa. Jos no-shown sijaan vastaanotat maksavan asiakkaan, joka ostaa yrityksesi palveluita ja tuotteita esimerkiksi 200 eurolla, olet tienannut yhteensä 700 euroa (500 euron luottotappiosäästö + 200 euron myynti).
Älä suotta siis ajattele, että epätoivotun asiakkaan ajanvarauksen estäminen olisi liikevaihdostasi pois - tämä toimenpide voi jopa nostaa vuosittaista tienestiäsi. Vellossa voit lisätä asiakkaan mustalle listalle tarpeen vaatiessa. -
Ylibuukkaa tarkoituksella
Ryhmätilaisuuksien osalta 100 % täyttöaste on sitä epätodennäköisempää, mitä enemmän tilaisuudessa on asiakaspaikkoja. Ala kerätä siis tilastoa, kuinka moni asiakas keskimäärin jättää saapumatta paikalle ajallaan.
Esimerkiksi no-show-prosenttisi ollessa 6 %, se tarkoittaa, että 50 henkilön ryhmäliikuntatunnilta jää toistuvasti pois kolme henkilöä. Käyttämällä lentoyhtiöiden taktiikkaa ja ylibuukkaamalla ryhmätilaisuuksia tarkoituksella, voit saavuttaa täyden täyttöasteen lähes olemattomalla riskillä. -
Määrittele napakat peruutusehdot
Jos törmäät viime hetken peruutuksiin jatkuvasti, on aika määritellä napakat peruutusehdot.
Linjaa asiakkaillesi, mihin asti peruutuksen voi tehdä sähköisesti ja mistä hetkestä eteenpäin peruuttaminen on mahdollista vain puhelimitse. Määrittele lisäksi mahdollinen peruutusmaksu (esimerkiksi 50 % palvelun hinnasta) ja peruuttamattoman ajan maksu (esimerkiksi 100 % palvelun hinnasta).
Onko sinulla jo käytössä sähköinen ajanvaraus?